Artikkeli sisältää affiliate linkin. Linkki merkitty *) -merkillä.
Digibisnes on tänä päivänä yksi trendikkäimmistä aloista, ja todella moni haluaakin rakentaa oman, menestyvän digibisneksen ja hypätä pois normaalista klo 8–16 työstään aika- ja paikkariippumattomaan digibisnekseen.
Jos sinuakin kiehtoo digibisneksen valtavat mahdollisuudet, niin lukaise ihmeessä tämä postaus. Kerron sinulle tässä artikkelissa useamman vinkin, mitä sinun on hyvä ottaa huomioon, jos suunnittelet polkaisevasi käyntiin menestyvän digibisneksen.
Näin rakennat menestyvän digibisneksen käytännössä
Ihan ensimmäiseksi kannattaa pohtia, mitä sellaista osaamista sinulta löytyy, mistä voisit tehdä vaikkapa e-kirjan tai verkkokurssin.
Sinun ei todellakaan tarvitse olla mikään Superguru tai yli-ihminen, joka tietää ko. aiheesta kaiken, vaan riittää, että tiedät asiasta, mistä opetat ja kirjoitat, hieman enemmän kuin perusjamppa.
Digibisnekseen lähtevän on nimittäin hyvä oivaltaa sellainen asia, että aina tulee olemaan ihmisiä, jotka tietävät aiheesta, josta kirjoitat ja opetat, enemmän kuin sinä JA aina tulee olemaan myös niitä ihmisiä, jotka tietävät aiheesta vähemmän kuin sinä.
Sinä tarjoat omaa osaamistasi tietysti niille asiakkaille, jotka ovat sinua muutaman askeleen jäljessä, sillä heitä sinä voit aidosti auttaa etenemään omalla polullaan.
Mistä asiakkaita menestyvään digibisnekseen
Kun olet saanut kirkastettua itsellesi digibisneksesi ”ytimen”, eli tuotteen/palvelun, jota alat myymään, sinun täytyy miettiä, miten löydät itsellesi ostavia asiakkaita netistä.
Asiakashankinta onkin ehdottomasti haastavin kohta koko digibisneksessä. Miten ihmeessä löytää netistä sellaiset ihmiset, jotka tarvitsevat juuri sinun tarjoamaa digituotetta/palvelua?
Ja, jotka ennen kaikkea ovat myös valmiita maksamaan tarjoamastasi palvelusta!
Tyypillisin keino hankkia asiakkaita on mainostaa digituotteitaan/palveluitaan somessa, kuten FB:ssä ja Instassa.
Valitettavasti monella, joka ei ole digibisneksessä vielä mukana, on sellainen ihmeellinen kuvitelma, että riittää, kun teet jonkinmoisen digituotteen ja sitten vain söpöjä mainoksia someen, niin ostavia asiakkaita alkaa sen jälkeen virtaamaan ovista ja ikkunoista ostamaan tuotteitasi.
Ihan näin helppoa asiakashankinta ei kuitenkaan digibisneksessä valitettavasti ole.
Ja se on ihan ymmärrettävää, sillä ethän sinäkään osta kaikkea, mitä sinulle netissä mainostetaan, tuosta noin vain, oli sinulla kyseiselle tuotteelle/palvelulle tarvetta tai ei, vai mitä.
Joten on hedelmällisempää miettiä, miten löytäisit netistä juuri sellaiset lukijat, jotka aidosti hyötyisivät sinun tarjoamasta tuotteesta/palvelusta, ja lähteä tarjoamaan tuotteitasi keskitetysti juuri heille.
Helppoa kuin heinän teko
Äkkiseltään tuntuisi, että homma on helppoa, kuin heinän teko 😄, mutta muutamia asioita on tietysti hallittava, jotta saat homman käyntiin jouhevasti. Nimittäin tekniset jutut.
✔ Vähimmillään sinulla täytyy olla jokin ohjelma, millä teet myytävän digituotteen/palvelun.
Esimerkiksi jos suunnittelet tekeväsi verkkokurssin, sinulla on oltava jonkinlainen verkkokurssi alusta käytössäsi, minne sitten ohjaat asiakkaasi käyttämään tekemääsi kurssia.
Tai jos teet e-kirjan myyntiin, sinun täytyy ensin tehdä kyseinen e-kirja jollakin ohjelmalla.
TIPS! Aika moni tekee ensimmäiset e-kirjansa Canvalla, sillä se on todella helppokäyttöinen ja lisäksi ilmaisversiolla pääsee jo todella pitkälle.
Seuraavaksi sinun on tehtävä mainokset someen. Nekin voit tehdä vallan mainiosti Canvalla. Niin, ja pitäähän sinulla myös olla tietysti ne sometilit, mitä kautta mainoksiasi sitten esittelet 😅.
Sitten vain verkkokauppa pystyyn ja eikö myymään 😁😁😁.
TIPS! Jos haluat helppokäyttöisen verkkokaupan, suosittelen Shopify järjestelmää. Se on edullinen, ja voit muokata verkkokauppaasi lähes rajattomasti.
Moni verkkokurssin tekijä päätyy myös siihen ratkaisuun, että he hankkivat itselleen sellaisen verkkokurssi alustan, mikä sisältää myös verkkokaupan.
Ei hullumpi vaihtoehto sekään, mutta kannattaa tosin katsoa läpi, paljonko ko. sydeemi maksaa ja paljonko he ottavat provikkaa jokaisesta ostosta.
Itse suosittelen omille digiasiakkailleni *) Mentor Mind alustaa, sillä se on kotimainen, uskomattoman helppokäyttöinen, todella edullinen ja sisältää ihan käsittämättömän määrän tukea lähes kaikkeen, mitä tarvitset rakentaaksesi itsellesi menestyvän digibisneksen.
Lisäksi, jos haluat alkaa keräämään itsellesi seuraajia, on enemmän kuin järkevää kerätä silloin lukijoita myös sähköpostilistalle.
Miksi sinun kannattaa kerätä jäseniä sähköpostilistallesi?
Ensinnäkin, kuten aiemmin jo mainitsin, on äärimmäisen harvinaista, että joku ostaisi netistä verkkokurssisi tai e-kirjasi tuosta noin vain, vaan kyllä asiakkaat haluavat ensin tutustua sinuun hieman tarkemmin, ennen kuin he avaavat lompakkonsa nyörit ja ostavat sinulta yhtään mitään.
Sinun on myös todella tärkeää ymmärtää, että jos kaikki lukijasi ovat ainoastaan sometileilläsi seuraajina, olet isoissa ongelmissa siinä vaiheessa, kun syystä tai toisesta some tilisi lukitaan, tai pahimmassa tapauksessa jopa suljetaan 😱.
Tämä ei ole nykyisin mitenkään harvinaista, sillä Meta tekee äkkiliikkeitä tuon tuostakin esim. algoritmiensa sekä sääntöjensä suhteen.
Tämän takia sinun on todellakin tärkeää saada kiinnostuneet asiakkaasi tavallaan ”itsellesi”. Silloin et ole Metan oikkujen varassa.
Kolmas merkittävä syy, miksi sinun kannattaa alkaa keräämään sähköpostilistallesi jäseniä on se, että voit milloin tahansa tarjota jäsenillesi myös uusia tuotteitasi ilman, että sinun tarvitsee erikseen hankkia heitä uudelleen netti avaruudesta asiakaslistoillesi.
Paljonko tarvitset uusia asiakkaita myyntisuppiloosi kuukausittain?
Digituotteiden ostaminen ei ole niin suoraviivaista, kuin vaikkapa tavallisessa kaupassa tapahtuva ostaminen.
Oli todella päräyttävää nähdä jokin aika sitten faktalukuja, kuinka moni esimerkiksi FB mainosta klikanneesta lukijasta oikeasti lopulta osti kyseisen digituotteen.
Ostajien määrään vaikuttaa tietysti melkoisen paljon se, kuinka hyvin olet osannut optimoida mainoksesi, mutta parhaimmillaankin puhutaan 0,5–2 % konversiosta (siis niistä, jotka alun perin klikkasivat FB-mainostasi ja lopulta ostivat tuotteesi).
Tässä myös pieni esimerkki, paljonko tarvitset lukijoita, jotta saavutat tietyn euromäärän myyntiä kuukaudessa.
Kuvitellaan, että olet tehnyt vaikkapa verkkokurssin, jonka hinta on 200 euroa.
Tavoitteenasi on saada 5000 euron edestä myyntiä joka kuukausi, joten tarvitset myyntisuppiloosi (toiselta nimeltään myyntiautomaatio) lähes 4000 uutta lukijaa joka kuukausi.
Nyt saatat ihmetellä, että mihin tämä luku oikein perustuu? Jatka lukemista, niin kerron sen sinulle.
Kuvitellaan tilanne, että tarjoat verkkokurssiasi sähköpostilistalla oleville asiakkaillesi. (Käyn joku toinen kerta tarkemmin läpi, miten hankit lukijoita sähköpostilistallesi).
Jotta saisit 5000 euroa kuukaudessa myyntiä, tarvitset 25 ostavaa asiakasta kuukaudessa (jos tuotteen hinta on 200e).
Keskimäärin 34 % verkkokauppasi kassalla käyneistä asiakkaista ostaa myymäsi tuotteen, joten tarvitset kassalla käyviä lukijoita n. 74 kpl kuukaudessa.
Myyntisivullasi olevaa linkkiä (josta pääsee verkkokauppaasi) klikkaa keskimäärin 19 % myyntisivusi lukioista. Tarvitset siten 386 verkkokauppaan johtavaa linkkiä klikkaavaa lukijaa kuukaudessa.
Lähettämäsi sähköpostiviesti sisältää linkin myyntisivullesi (josta löytyy aiemmin mainitsemani linkki verkkokauppaasi). Myyntisivullesi johtavaa linkkiä klikkaa keskimäärin 20 % kaikista lukijoista.
Tarvitaan siten 1934 lukijaa lukemaan lähettämääsi sähköpostia kuukaudessa.
Lähettämäsi sähköpostin avausprosentti puolestaan on n. 53 %.
Joten tarvitset 3650 asiakasta automaatiosi kuukausittain, jotta saavutat tavoitteesi.
Vuodessa sinun pitäisi siis saada sähköpostilistallesi rapiat 43 800 jäsentä 🙂, jos haluaisit saada joka kuukausi myyntiä aikaiseksi 5000 euron edestä.
Jos myymäsi tuotteen hinta on enemmän kuin 200e, lukijoita tarvitaan tietysti vähemmän, ja jos halvempi, niin vastaavasti enemmän.
Liikevaihto
Uskon, että juuri tämän takia Suomessa verkkokurssien ja e-tuotteiden myyminen jää monella yhteen kokeiluun, sillä melko nopeasti havaitaan, että tarvitaan todella paljon työtä, jotta saavutettaisiin sellainen liikevaihto (vähintään 5000e/kk), joka vastaa työssäkäyvän mediaani palkkaa.
Moni palkkatöissä oleva ja yrittäjyydestä haaveileva ei itse asiassa osaa ottaa huomioon yrittäjyydestä aiheutuvia kuluja, kuten YEL-maksuja, ennakkoveroja, jne.
Ne ovat kuitenkin kuluja, jotka tulevat maksettavaksi, joten ansaitaksesi saman verran kuin palkkatöissä, on liikevaihdon oltava selkeästi isompi, kuin palkkatyössä olevan bruttopalkka kuukaudessa.
Jos liikevaihtoa tulee 5000e kuukaudessa, vastaa se aikalailla 3500e bruttopalkkaa.
Jos digibisnes kiinnostaa edelleen, on yksi keino edetä se, että rakennat digibisneksesi palkkatyösi ohessa vapaa-ajallasi.
Tällöin tietysti joudut nipistämään muista vapaa-ajan harrastuksistasi (tai sitten yöunistasi, jota en todellakaan suosittele missään nimessä 🥶)
Näin toimimalla varmistat sen, että saat edelleen säännöllistä tulovirtaa itsellesi palkan muodossa, ja voit siten kaikessa rauhassa rakentaa bisnestäsi ilman taloudellisia paineita.
Ehdottomasti tärkeintä on kuitenkin se, että saat muutettua konversioprosentit läpi koko prosessin totaalisesti isommiksi. Se on juuri se kohta, mikä erottaa jyvät akanoista.
Ammattimaisesti rakennettu digibisness on todella kannattavaa, joten kannattaa heti alkumetreiltä lähtien tehdä asiat, kuten *) ammattilaiset tekee. On ajanhukkaa yrittää lähteä keksimään pyörää uudelleen.
Kuten huomaat, menestyvä digibisnes aiheena on melkoisen laaja, jota tässä artikkelissa pyrin avaamaan sinulle yleisluonteisesti.
Teen käyttöösi lähiaikoina myös yksityiskohtaisempia postauksia aiheeseen liittyen, joten pysy messissä, jos digibisnes kummittelee mielessäsi!
Voit myös halutessasi liittyä upeaan Kristallikerhoomme, lisätietoa kerhosta löytyy tästä.
Adios, ystäväni, toteutukoon kaikki toiveesi parhaalla mahdollisella tavalla!