referenssiasiakas
Blogi

Mikä on referenssiasiakas ja miksi sinun kannattaa opetella hankkimaan referenssiasiakkaita mahdollisimman pian?

Mikä on referenssiasiakas

Ensimmäinen mielikuva, mikä sinulle saattaa syntyä referenssiasiakkaasta on, että referenssiasiakas on asiakas, joka on antanut vahvat suositukset käyttämästään yrityksestä sekä sieltä saamastaan palvelusta/tuotteesta yrityksen käyttöön mainostarkoituksella.

Ja kyllä, se on sitäkin, mutta se on myös jotakin muuta. Nimittäin jotakin sellaista, mistä sinun myyjänä kannattaa olla erittäin kiinnostunut.

Mietin pitkään, että mikä sana, sanapari tai lause kuvaisi parhaiten tätä asiaa, mistä sinulle pian kirjoitan, mutta en kerta kaikkiaan ole vielä keksinyt tälle parempaa sanaa kuin referenssiasiakas.

Joten käytetään tätä, kunnes keksimme paremman kuvauksen 🙂. Elikkä lyhyesti ja ytimekkäästi sanottuna:

Referenssiasiakas, mihin tässä postauksessa viittaan, on asiakas, jonka yhteystiedot sinä olet saanut sinun aikaisemmalta, tyytyväiseltä asiakkaaltasi.

Miksi sinun kannattaa opetella hankkimaan referenssiasiakkaita mahdollisimman pian?

  • Referenssiasiakkaiden hankinta on yksi tärkeimmistä asioista myyntiprosessin aikana, koska opittuasi sen, sinun ei tarvitse enää soitella ikäviä kylmän kannan puheluita lainkaan.
  • Kun oivallat tämän huikean asiakashankinta keinon, ei sinulta tule enää koskaan puuttumaan laadukkaita asiakkaita kalenteristasi.
  • Referenssiasiakas on jo valmiiksi kallellaan sinuun päin (eli valmis ostamaan juuri sinulta).
  • Nämä tapaamiset toteutuvat lähes 100 %:n varmuudella
  • Lisäksi saat uusia, ihania, lämpöisä referenssiasiakkaita puolestaan heiltä!

Jokaisella meillä on hyviä ystäviä, tuttavia ja sukulaisia. Niin myös sinun asiakkaillasi. Joten jos teet työsi asiakkaasi kanssa hyvin, on enemmän kuin todennäköistä, että tulet saamaan häneltä 2 – 10 uutta asiakasta helposti ja vaivattomasti.

Ja nämä ihanat, kultaakin arvokkaammat referenssiasiakkaat ovat lähes 80% :sti kuulleet sinusta jo ennen, kuin sinä olet heihin edes yhteydessä (asiakkaasi on soittanut ja kertonut sinusta), ja jos olet tehnyt työsi hyvin asiakkaasi kanssa, he jopa odottavat yhteydenottoasi malttamattomina 🤩

Eli referenssiasiakas luottaa sinuun jo huomattavasti paljon enemmän, kuin jos hän ei tietäisi sinusta yhtään mitään.

Usein referenssiasiakas on myös jo ennakkoon vakuuttunut siitä, että sinä voit auttaa häntä, ja että hän aidosti hyötyy tapaamisesta kanssasi, sillä SINUN AIKAISEMPI ASIAKKAASI on SUOSITELLUT sinua hänelle!

Ja koska he yleensä myös osaavat odottaa yhteydenottoasi, he myös vastaavat sinulle huomattavasti herkemmin, kuin jollekin random-soittelijalle.

Nämä tapaamiset eivät myöskään juurikaan peruunnu, ja jos referenssiasiakas jostakin syystä joutuu sovitun ajan siirtämään, niin hän on itse aktiivisesti yhteydessä sinuun, eikä vain jätä vastaamatta/tulematta paikalla, kuten usein käy kylmien asiakastapaamisten kanssa.

Kylmät asiakaslistat vähenemässä

Uskon, että sinäkin olet jo huomannut sen ikävän tosiasian, että asiakashankinta menee haastavammaksi päivä päivältä.

Asiakkaat ovat kyllästyneitä puhelinmyyjiin, joten he herkästi jättävät vastaamasta outoon numeroon.

Joten myyjänä olet melkoisen kiperän tilanteen edessä, ellei sinulla on jotakin muutakin tapaa hankkia itsellesi asiakkaita, kuin vain ”kylmä” soittelu.

Jo pelkästään tämän takia sinun onkin ensiarvoisen tärkeää opetella niin pian kuin mahdollista hankkimaan itsellesi referenssiasiakkaita.

Se tulee poistamaan sinulta todella monta ongelmaa, kuten

  • kylmään kantaan soittelun
  • tyhjän kalenterin syndrooman
  • ei toteutuvat ajanvaraukset (nämä ovat todella rasittavia, koska et mitenkään ehdi saada tilalle uutta asiakasta)
  • kroonisen asiakaspulan
  • Päätöksen kanssa vitkuttelevat asiakkaat

Mieti, miltä työpäiväsi ja viikkosi tuntuisivatkaan, jos tietäisit, että lähes kaikki tapaamiset, joita kalenterissasi on, toteutuvat.

Ja että suurin osa näistä asiakkaista ilomielin ostaa juuri sinulta, ja että he vielä kaiken lisäksi antavat sinulle uusia asiakkaita, keihin voit olla yhteydessä.

Eikä sinua varmasti haittaisi sekään, että tulotasosi nousee merkittävää kyytiä, kun vaihdat nykyiset kylmät asiakkaat referenssiasiakkaisiin.

Referenssiasiakkaiden tehokas hankintatekniikka on kuin ikiliikkuja, jonka avulla saat itsellesi uusia, lämpöistäkin lämpöisempiä asiakkaita päivä päivältä yhä enemmän ja enemmän.

Annanhan kun näytän sinulle hieman lukuja tähän liittyen:

Teet tällä viikolla 4 asiakkaan kanssa kaupat. Saat referenssitekniikkaa hyödyntäen jokaiselta heistä itsellesi 3 uutta asiakaskontaktia. Eli sinulla on 12 lämpöistä asiakasta odottamassa yhteydenottoasi malttamattomana.

Teet näistä 12 kontaktista kaupat vaikkapa 9 asiakkaalle, ja saat heiltä jälleen jokaiselta 3 uutta asiakasta, joihin voit olla yhteydessä. Eli sinulla on nyt 24 uutta lämpöistä asiakasta, jotka odottavat, että soitat heille.

Muutaman viikon päästä sinulla on sellainen tilanne, että kalenteriisi ei yksinkertaisesti edes mahdu kaikki ne asiakkaat, jotka odottavat yhteydenottoasi!

Ajattele, kalenteri täynnä ihania, ostohousut jalassa olevia asiakkaita. Mielettömän upeaa, vai mitä!

Tai sitten jatkat kuten tähänkin saakka soittelemalla tuskan hiki päässä kylmää kantaa. Sinun elämäsi, sinun valintasi.

Miten referenssiasiakkaita hankitaan

Uskon, että tässä vaiheessa olet jo oivaltanut, kuinka merkittävästä asiasta on kyse. Nyt kerron sinulle, miten pääset etenemään asian suhteen.

  1. Voit hankkia referenssiasiakkaita nykyisiltä asiakkailta
  2. Voit hankkia referenssiasiakkaita myös aiemmilta asiakkailtasi

Opetan molemmat tekniikat sinulle ”Suorittajasta Supermyyjäksi” luentosarjan 4:ssä osassa.

Jos haluat saada tekniikan haltuusi nopeasti, toimi seuraavasti:

✔ Liity Kristallikerhoon. Liittyminen on maksutonta, eikä sido sinua mihinkään.

✔ Liityttyäsi kerhoon saat käyttöösi virtuaalisen avainkoodin, jolla saat auki kaikki jäsenalueella olevat koulutukset sekä oppaat.

💎 Huom! Saat samalla virtuaalisella avainkoodilla auki kaikki tulevatkin koulutukset sekä linkit livetapaamisiin.

Saat myös liittymislahjana käyttöösi

❤ ”Muutosvoima lähtee ajatuksistasi” työkirjan, sekä

❤ todella suositun ”Helmiä vai herneitä, Super buukkarin minimotivaattori” e-oppaan, jonka avulla ajanvaraamisesta tulee mukavaa ja rentoa.

Lämpimästi tervetuloa mukaan. Sinullakin on oikeus menestyä myös taloudellisesti.

Click here to subscribe

Saatat myös pitää...